Sectorul asigurărilor RCA, considerat motorul întregii industrii a asigurărilor din România, se confruntă în continuare cu instabilitate, manifestată acum printr-o anomalie a prețurilor la polițele RCA. Acestea, deși sunt supuse unei forme de plafonare, înregistrează încă creșteri semnificative cuprinse între 15% și 46%. Acest fenomen survine în contextul în care sistemul de clasificare bonus-malus începe să își piardă relevanța.
În ciuda trecerii de la clasa de bonus B2 la B3 între aprilie 2023 și momentul analizei, sistemul de bonus-malus pare să își piardă eficacitatea. În loc să observe o reducere a primei de asigurare în conformitate cu noua clasificare, prețul unei polițe RCA a crescut semnificativ, cu între 15% și 46% pentru același vehicul, condus de același șofer. Acest aspect subliniază o discrepanță alarmantă între beneficiile așteptate ale sistemului și realitatea prețurilor în creștere constantă.
ZF a realizat simulări pe diverse platforme de brokeraj, folosind același autovehicul și același șofer, analizați în luna aprilie 2023, momentul introducerii plafonării tarifelor RCA. Pentru un autovehicul marca Renault Megane, fabricat în 2016, cu o capacitate cilindrică a motorului de 1.600 cmc și o putere de 140 de cai, condus de un șofer cu vârsta cuprinsă între 25 și 30 de ani, având o clasă de bonus-malus B3, ceea ce presupune o reducere de 15% a primei de bază, ofertele de asigurare RCA variază între 1.976 lei și peste 3.900 lei pentru o perioadă de 12 luni.
Pe unele platforme de brokeraj, tarifele pentru polițele RCA au înregistrat creșteri semnificative. Groupama a propus un preț de 1.976 lei, cu 23% mai mare față de aprilie 2023. Asirom a oferit un tarif de 2.063 lei, cu o majorare de 19%. Generali a prezentat o ofertă de 2.627 lei, în scădere ușoară cu 0,1%.
Omniasig a transmis o ofertă de 2.628 lei, cu o creștere de 16%. Hellas Direct a propus un preț de 2.767 lei, cu o creștere de 46%. Axeria Iard a prezentat un tarif de 3.646 lei, în creștere cu 15%, iar Grawe a propus un preț de 3.985 lei, cu o majorare de 31%. Allianz-Ţiriac nu a furnizat un calcul al tarifului pentru exemplul dat de ZF.
Prețurile polițelor RCA variază în funcție de caracteristicile autovehiculului și ale șoferului, precum și de locația acestuia. Există și alte criterii de risc diferite de la un asigurător la altul. Surse din piața asigurărilor au explicat pentru ZF că, înainte de plafonarea tarifelor, asigurătorii aveau un tarif de bază maximal, iar ofertele anterioare nu atingeau acest nivel maxim, pentru a permite o marjă de creștere în caz de nevoie.
Citește și: VEȘTI PROASTE PENTRU ȘOFERI! RISCĂ AMENZI DE CINCI ORI MAI MARI. GREȘEALA CARE LE POATE GOLI BUZUNARELE